2014. november 14., péntek

Blogturné #29 - Melissa Landers: Elidegenítve

Miért: Megtetszett a fülszövege.


Bevezető: Néha olyan helyzetben találjuk magunkat, amilyenre álmainkban sem számítottunk volna. Épp így jár ezzel Cara is, amikor váratlanul egy idegen bolygó nagyon is dögös pasiját kapja cserediákként. A turnénkból megtudhatjátok, hogyan boldogul egymással két fiatal, akiket szó szerint fényévek választanak el egymástól. És a végére még talán az is kiderül, hogy nem is kettejük kapcsolata a legfontosabb tényező az egyenletben.
Természetesen a nyereményjáték sem maradhat el, három példányt sorsolunk ki azok között, akik bebizonyítják, hogy egy L’eihr sem hozhatja őket zavarba.

Tartalom: Cara, a 17 éves diáklány az egyik legkiválóbb tanulója a midtowni középiskolának, amikor egy nap Ferguson igazgató behívja az irodájába. Nem mindennapi hírt közöl a lánnyal: Carát választották ki a L'eihrek arra, hogy egyik cserediákjukat fogadja otthonába egy teljes évre. Két évvel ezelőtt derült fény egy másik bolygó létezésére, melyen az emberekhez hasonló lények élnek, a L'eihrek. Bár kinézetükben szinte azonosak az emberi fajjal, de technológiájukban, felfogásukban, és az élethez való hozzáállásukban teljesen különböznek. Egy jóval fejlettebb fajt képviselnek, és céljuk a Földön élő emberekkel való barátságos kapcsolat kiépítése. Carának egy éve van rá, hogy megismerje Aelyxt, és vendégül lássa, majd ő maga is egy évet fog tölteni Aelyx otthonában. De nem egyszerű a helyzet, mivel az emberek kétkedve fogadják a más bolygóról érkező idegeneket. Carára nagy nyomás nehezedik, mert barátai is egyre bizalmatlanabbak Aelyxszel szemben. És ahogy az emberek és a L'eihrek kapcsolata egyre inkább kezd meginogni, úgy fűzik egyre szorosabb szálak a lányt Aelyxhez. Úgy tűnik, a két nép közötti összecsapás elkerülhetetlen. Az egyre baljósabb eseményeket felgyorsítja, mikor az emberek egy radikális csoportja megöl egy l'eihrit. Vajon milyen szerep jut Carának és Aelyxnek ebben a kiélezett helyzetben? Elég erős a szerelmük, hogy átvészeljék a megpróbáltatásokat, vagy örökre el kell engedniük egymást? (Maxim)

Vélemény: Amikor először kinyitottam Melissa Landers könyvét, komolyan tartottam tőle, hogy nem fog nekem tetszeni. Eleinte nagyon megfoghatatlannak tűnt az egész történet, és az igazat megvallva, nem is egészen értettem - függetlenül, a mint láthatjátok, elképesztően részletes, gyakorlatilag mindent előre eláruló fülszövegtől - mire is megy majd ki az egész, ugyanis volt valami elképesztően idegesítő Cara személyiségében. Olyan tudálékos, állandóan okoskodó karakter a történet elején - értem én, hogy okos, meg ehhez hasonlók, de ez még nem jogosítaná fel szerintem, hogy úgy viselkedjen néha, mintha ő találta volna fel a spanyol viaszt -, hogy kimondottan örültem, amikkor kapott az élettől egy igen komoly pofont, a hozzá érkező cserediák, Aelyx személyében.
A fiú ugyanis a meglehetősen extrovertált Carával ellentétben nagyon is visszahúzódó. Tény és való, hogy egy másik bolygóról származik, éppen ezért semmi igazán meglepő nincsen abban, hogy nem barátkozik össze azonnal senkivel, sőt, még a lányt is, akivel gyakorlatilag a nap majd' minden egyes percében kénytelen ugyanazt a levegőt szívni, igen nehezen engedi be a páncélja mögé. Lehet, hogy ezzel nem mondtam túlságosan újat, de szerintem már régen láthattunk példát arra az ifjúsági irodalomban, amikor a férfi főszereplőnk nem az a domináns vadállat, mint amit az utóbbi évek sztenderdjei szerint megszokhattunk. Félreértés ne essék, azért Aelyx sem egy szent, sőt, azt kell mondanom, hogy éppen ellenkezőleg. Mint mindenkinek, neki is van egy nem éppen világos oldala, ám ezt Landers remekül adagolja, éppen ezért képes elvarázsolni a női olvasókat. Igaz, én sokkal jobban élveztem a későbbi részeket, amikor már megbarátkoztak egymással, de azt el kell ismernem, hogy a kapcsolatuk alakulása már a kezdetektől fogva rendkívül érdekes egyébként. 
Mégis, engem nem Cara és Aleyx fogott meg, hanem sokkal inkább a világ, amelyben élniük kell. Az én véleményem szerint ez az, amiben az írónő igazán emlékezeteset alkotott, ugyanis nem arról van szó, hogy megérkeznek a földönkívüliek, és erre, mint egy varázsütésre mindenki térdre veti magát előttük, hanem éppen ellenkezőleg. A regény rengeteget foglalkozik a tolerancia kérdésével, ugyanis Aelyx jelenlétét nem mindenki fogadja ám jól. Külön jó példa erre Cara baráti köre, akik esküszöm nektek, annyira elviselhetetlen módon viselkednek, hogy csak miattuk többször is megfontoltam, hogy kidobom az ebook-olvasómat az ablakon. Amit Tori és Eric művelnek, szerintem nem más, mint a közönséges hiszti netovábbja. Egyáltalán nem tudtam komolyan venni, hogy ők szívvel-lélekkel az ELME-ügyét szolgálnák - amelynek feltett célja Aelyx népének likvidálása a bolygónkról -, inkább tűnt gyerekes civakodásnak az, ahogyan a nemtetszésüket kinyilvánították. Ugyanakkor például a folyamatos tüntetések, atrocitások és ehhez hasonlók folyamatosan jelen vannak a könyvben - sokkal nagyobb fenyegetést jelentve, mint amennyit a két mellékszereplőnk együttesen valaha képes lett volna összehozni -, és az én meglátásom szerint nagyon jól működnek, ugyanis valóban átformálják mind Cara, mind pedig Aelyx gondolkodásmódját. 
És még egy dolog: szerintem ez a regény nem romantikus. Persze, mint azt már tudhatjátok, kibontakozik valami a két főszereplőnk között, ám ez annyira lassan alakul ki, és olyan későn válik jelentőssé, hogy én szívem szerint megspórolnám ezt a jelzőt. Van itt ennél sokkal érdekesebb csámcsognivaló is, és érdemesebb arra koncentrálni. 
Talán éppen az ilyen húzások miatt, leginkább Scott Speer Immortal City című könyvéhez tudnám hasonlítani ezt a regényt, amely szintén dugig van a mai társadalomra is vonatkoztatható kritikákkal. Ha valaki előszeretettel elmélkedik ilyesmin, mint például a tolerancia, vagy akár a környezetvédelem kérdése, javaslom, hogy kukkantson bele ebbe a regénybe, és garantáltan nem fogja megbánni. Én sem tettem.

Kedvenc karakter(ek): Aelyx
Gyűlölt karakter(ek): Tori
Pont: 20/10

Alapok:

Nyelv: magyar
Fordította: Marczali Ferenc
Kiadta: Maxim Kiadó
Év: 2014
Oldalszám: 364
Sorozat Alienated (#1)



Résztvevő blogok listája:

nov. 11. - Roni olvas 

nov. 12. - MFKata Gondolatai

nov. 13. - Dreamworld

nov. 14. - CBooks

nov. 15. - Book Heaven


nov. 17. - Kelly & Lupi olvas

nov. 18. - Insane Life

nov. 19. - Könyvszeretet

Nyereményjáték:


Egy űrutazás során olyan dolgokat lát az ember, amit addig maximum könyvekből vagy dokumentumfilmekből ismert. Tarts Te is Carával és Aelys-szel a L'eihr-re, és találd ki, mit látnak, mit tapasztalnak útközben!

Minden állomáson egy-egy kis versikét/találós kérdést találtok, mely valamely űrhöz kapcsolódó tárgyat, fogalmat, helyet rejtenek. Találd ki, mire gondolhatott Aelys, írd be a rafflecopter doboz megfelelő kérdéséhez, és esélyes lehet megnyerni a 3 nyereménykönyv egyikét!

Figyelem! A kiadó csak magyarországi címre postáz! Amennyiben a nyertes 72 órán belül nem válaszol a sorsolás után kiküldött értesítő emailre, úgy új nyertest sorsolunk!


A mai vers:


Évek óta kutatjátok,
keresitek rajta az élet-nyomot,
pedig ez a Vörös Bolygó
nem lesz az új otthonotok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése