2019. február 27., szerda

Blogturné - Matt Richards - Mark Langthorne: Bohém rapszódia


Miért: Imádtam a filmet, ráadásul gyerekkoromban óta szeretem a Queent. 

Tartalom: Aki ​kívül hordta a szívét! – Szerelem és útkeresés a tomboló sikerben.

Első ízben derül fény mindenre a világ egyik legmegragadóbb rocksztárjával kapcsolatban. A Bohém rapszódia átfogó életrajz erről a nagyszerű emberről, privát fotókkal és interjúkkal. Azok az emberek szólalnak meg, akik Freddie Mercury legközelebbi barátai voltak élete utolsó éveiben.

A könyv rengeteg korábban ismeretlen, megdöbbentő tényt közöl az énekesről és életéről, megrendítő részletekkel a szerelem és az önbeteljesítés élethosszig tartó kereséséről, és természetesen arról, hogy az 1980-as évek középén elkapta a végzetes betegséget.

Freddie életének sokkoló történetén keresztül azt is megismerhetjük, hogyan kényszerítette térdre a világot a HIV-fertőzés, amit a The Gay Plague, azaz „melegvírus” gúnynévvel illettek.

Az élettel teli, lenyűgözően tehetséges rocksztár halála mind az orvos-, mind a zenésztársadalmat megrázta. A Bohém rapszódia végre tiszta vizet önt a pohárba, és alaposan körüljárja Freddie Mercury életét, hogy méltó emléket állítson neki. (Könyvmolyképző)

Vélemény: Tisztában vagyok vele, hogy a Bohém Rapszódia film nem volt hibáktól mentes - sőt -, s talán nem véletlen, hogy a legjobb film Oscart nem nyerte meg, de ettől még be kell vallanom, hogy nekem nagyon-nagyon tetszett. Szabályosan rajongtam érte, mert engem teljesen magával tudott ragadni a hangulata, na meg a zenék, amiknek a 90 százalékát nyilván ismerem és szeretem, de most csak még jobban megszerettem ezeket.
Ezek után talán nem is csoda, hogy örömmel kezdtem el olvasni ezt a könyvet, ami, bár sokan talán ezt várták volna, egyáltalán nem arról szól, hogy újramesélné a filmet (khm, AC filmregény...), hanem egy teljesen korrekt, inkább dokumentarista stílusban megírt életrajzot kapunk Freddie Mercuryról.
Az egyébként meglepett, hogy az írók nagyon messziről indítják az elbeszélést, konkrétan 1910-től, az első ember HIV-vel való megfertőződésétől. A könyv egyértelműen nem csak Farrokh Bulsara életére, és mondjuk így fejlődésére koncentrál, hanem igyekszik bemutatni azt a közeget is, amelyben az események zajlanak (például, hogyan viszonyultak a korszakban a homoszexualitás, vagy biszexualitás témájához), hiszen ezek is nagyon fontosak ahhoz, hogy megérthessük, miért volt igazán újszerű és formabontó a Queen (és nem csak a frontembere). Sok interjúrészletet is olvashatunk, bár én kicsit sajnáltam, hogy érthető okokból, Freddie szavaiból sokkal kevesebbet kapunk.
Egyébként vannak roppant drámai, és szerintem szívet tépő jelenetek is a könyvben, az egyik ilyen, amikor lényegében Mercury haldoklásáról olvashatunk, ahogy a vírus lassan, de biztosan megtörte őt. Ezzel kapcsolatban nekem nagyon megmaradt a fejemben egy érdekesség: nem tudom, mennyien ismeritek a barcelonai olimpia nyitódalát, amit Freddie Mercury és Monserat Caballé  operaénekesnő adnak elő. Viszont,, ha megnézitek az erről készült felvételeket, feltűnhet, hogy nagyon furcsán néz ki az arca -nyilván a még későbbi fotókon jobban látszódik ez a változás -, én kimondottan ijesztőnek találtam elsőre. Nos, a magyarázat az, hogy az AIDS miatt nyilván rengeteget fogyott, azonban, annak érdekében, hogy ez ne legyen annyira látványos, gyakorlatilag implantátummal töltötték fel az arcát. 
A könyv abszolút igényes, én személy szerint nagyon örülök, hogy a kiadó bevállalt egy ilyen, egyébként komoly munkával készült kötetet. Nyilván, van benne szórakoztató faktor, hiszen mégis csak egy legendáról beszélünk, de ettől még érződik az életrajz komolysága. Bízom benne, hogy később több ehhez hasonló művel is találkozhatunk majd a kínálatukban.
Végezetül még annyit mondanék, hogy bár érthető módon, leírva is remekül működik, nekem folyamatosan a járt a fejemben, hogy dokumentumfilmként még jobb lenne, mert Freddie és a Queen története olyasmi, am megérdemelné az ilyen jellegű feldolgozást is. 

Kedvenc karakter(ek):
Gyűlölt karakter(ek): -
Pont: 10/20

Alapok:

Nyelv: magyar
Fordította: Szabó Krisztina
Kiadta: Könyvmolyképző Kiadó
Év: 2018
Oldalszám: 544
Sorozat: -


Résztvevő blogok listája:

02.21. - Szembetűnő
02.23. - Betonka szerint a világ…
02.25. - Deszy könyvajánlója
02.27. - CBooks
03.01. - Könyv és más

Nyereményjáték:

A könyv kapcsán adja magát a feladat, hogy hallgassunk meg néhány (oké, sok-sok) Queen dalt, így minden állomáson találtok egy-egy dalszöveg részletet a zenekartól. A feladat, hogy a Rafflecopter megfelelő sorába beírjátok a dal címét. Zenére fel!
Ne feledjétek, a beírt válaszokon már nem áll módunkban javítani. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Kérjük, hogy levelünkre 72 órán belül válaszoljatok, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk! A kiadó csak magyarországi címre postáz.

There's no time for us
There's no place for us
What is this thing that builds our dreams
Yet slips away from us?

a Rafflecopter giveaway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése